zondag 31 augustus 2014

DIY gedecoreerd serviesgoed

Serviesgoed met een persoonlijke touch! 
Een uniek cadeau nodig? 
Zelfgemaakt, decoratief en toch simpel! 

Saai servies customizen met een porseleinstift, lijkt misschien erg lastig. Maar ben je eenmaal bezig, dan wil je het liefst een compleet servies zelf decoreren!

  • Porseleinpen/stift
  • Simpel wit of gekleurd serviesgoed
  • Een Oven
  • Eventueel keukenrol
  • Leuke quotes, lettertypes en afbeeldingen van internet!

Ik heb gekozen voor het Hema servies Amsterdam. Dit is een mooi en simpel servies, zonder al teveel vormen, waardoor je afbeeldingen of teksten mooi uitkomen. Het servies is er ook in de kleur mint! Ik vond het leuk om ook daarmee te experimenteren. Dus nam ik naast de witte bordjes, ook mint groene bakjes en 2 groene mokken mee!



Stap 1
Zorg ervoor dat je serviesgoed schoon en vetvrij is. Was het dus van tevoren even af (daarna afdrogen met een schone theedoek!) Zorg ervoor dat je daarna niet meer met je vingers op het te beschrijven oppervlak komt, anders komt je afbeelding of tekst niet mooi op het servies. Dit doe ik door na het afwassen, het servies alleen nog met een schone theedoek aan te raken. 

Stap 2
Begin vanuit de losse pols te schijven of tekenen, wees vooral niet te perfectionistisch! Het unieke maakt juist dat jij het gemaakt heb, en dan hoeft niet elk lijntje recht te zijn! Wel handig is om van tevoren te bedenken, wat je op het serviesgoed wilt maken. Zo koos ik voor de kopjes een thee thema, en de bordjes met leuke quotes. Bekijk van tevoren bijvoorbeeld mooie lettertypes of orginele Quotes op internet.

Voor de bordjes heb ik me laten inspireren door deze leuke Hema Quotes!


Stap 3
Mocht je tijdens het decoreren toch niet helemaal tevreden zijn, dan kan je  -als de inkt nog nat is-  met een nat keukenpapiertje de inkt nog verwijderen. 

Stap 4 
Laat je zelf gedecoreerde servies nu eerst Minimaal 4 uur lang drogen. (langer mag altijd, korter zou ik niet doen.) Ik heb het zelfs een nacht laten staan. 

Stap 5 
Verwarm de oven op 160 Graden, plaats het servies al in de oven zodra je hem aanzet, dus voordat deze op temperatuur is, want het servies moet geleidelijk opwarmen en afkoelen. Als de oven op temperatuur is, laat je het servies 90 Minuten afbakken. 

Stap 6
Zet na 90 minuten de oven uit, laat ook nu weer het servies in de oven afkoelen. Het is erg heet, en door temperatuur verschillen, kan je servies anders barsten. En dat zou zonde van je creatie zijn!

Stap 7

Na het harden in de oven is je servies vaatwasser bestendig op 55-60 Graden!

 Zo heb je simpel en snel een persoonlijk, origineel cadeautje, voor weinig geld!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten